Serwis olejowy i wymiana rozrządu. Dlaczego?

18 listopada 2020

SERWIS OLEJOWY

Wymiana oleju to jedna z ważniejszych czynności serwisowych, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Olej silnikowy smaruje i chroni jednostkę napędową oraz jej podzespoły. Regularna wymiana minimalizuje ryzyko awarii oraz zmniejsza zużycie paliwa.

 

Jak działa olej silnikowy?
Olej silnikowy dobrej jakości składa się z bazy i specjalnych dodatków, poprawiających jego właściwości użytkowe. Dostępne są dwa podstawowe rodzaje olejów, oparte na bazie mineralnej i syntetycznej. Bardziej zaawansowane oleje syntetyczne charakteryzują się znacznie lepszymi parametrami i wydłużoną żywotnością.
Gwarantują lepszą stabilność w większym zakresie temperatur oraz generują mniejsze opory. Olej silnikowy odpowiada za ochronę wszystkich mechanicznych komponentów silnika oraz osprzętu przed tarciem. Jednocześnie uszczelnia luzy i wiąże zanieczyszczenia. Bardzo ważnym parametrem opisującym działanie oleju jest jego zdolność do pracy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach. Dobry olej silnikowy, nawet w niskich temperaturach umożliwia łatwy rozruch silnika, a w ekstremalnie wysokich zabezpiecza jednostkę napędową przed przegrzaniem i zatarciem.

 

Jak często powinno się wymieniać olej?
Żywotność każdego oleju silnikowego jest ograniczona.
Co prawda, dzięki nowym technologiom znacznie wydłużyły się interwały serwisowe i obecnie mogą sięgać nawet 30 000 km. Dlatego jednak coraz ważniejsza staje się regularna wymiana oleju silnikowego. Eksploatacja silnika na przepracowanym oleju mogłaby doprowadzić nie tylko do wzrostu zużycia paliwa i spadku mocy. Przede wszystkim powoduje, że olej traci zdolność wiązania zanieczyszczeń, co z kolei przyspiesza zużycie elementów mechanicznych. W przypadku nowoczesnych, ekonomicznych jednostek wyposażonych w system recyrkulacji spalin, zła jakość oleju może powodować przyspieszone osadzanie się zanieczyszczeń w komorze spalania. Jednocześnie spada skuteczność smarowania komponentów takich jak turbosprężarka oraz elementów układu wtryskowego. Dlatego warto regularnie kontrolować stan i wymieniać olej w interwałach rekomendowanych przez producenta. W przypadku pojazdów, których roczny przebieg jest niższy niż interwał wymiany w km, zaleca się serwis olejowy raz w roku.

 

WYMIANA ROZRZĄDU

Układ rozrządu stanowi element niezbędny do prawidłowego funkcjonowania praktycznie każdej współczesnej jednostki napędowej. Jest to mechanizm bardzo złożony, który podczas eksploatacji poddawany jest bardzo dużym obciążeniom. Właśnie dlatego wszelkie błędy związane z jego konserwacją mogą okazać się naprawdę kosztowne. Jak więc prawidłowo dbać o rozrząd?

 

Jak działa i jaką rolę w samochodzie pełni rozrząd?
Układ rozrządu odpowiada za synchronizację zaworów dolotowych oraz wylotowych z układem korbowo-tłokowym silnika. Rolą zaworów dolotowych jest doprowadzanie powietrza do komory spalania, a z kolei zawory wylotowe transportują spaliny do układu wydechowego. To właśnie od szybkości oraz precyzji, z jaką działają wszystkie te elementy zależy, jaki będzie stopień niezawodności silnika oraz jakie będą jego osiągi
.

Znaczenie rozrządu jest naprawdę niemałe, a jego sprawne funkcjonowanie, wpływając bezpośrednio na pracę jednostki napędowej, pośrednio wpływa na cały samochód. W zdecydowanej większości aut mamy do czynienia z jednym z dwóch typów rozrządu:

  • rozrząd z paskiem rozrządu
  • rozrząd z łańcuchem rozrządu

Dyskusje o tym, które rozwiązanie jest lepsze, nie mają większego sensu. Dlaczego? Ponieważ każde z nich ma inne wady i zalety, za to wszystkie do prawidłowego funkcjonowania wymagają odpowiedniej konserwacji.

 

Jak dbać o rozrząd? Co jest najważniejsze w konserwacji tego układy?
W konserwacji i serwisowaniu rozrządu najważniejsze jest jedno – profilaktyka! Jeśli chcecie mieć spokój z rozrządem i pewność, że nie zaskoczy Was niemile zerwaniem paska czy przeskoczeniem łańcucha, musicie przede wszystkim pilnować terminów jego wymiany.

Wymiana rozrządu to w zasadzie jedyna i najważniejsza czynność związana z konserwacją i serwisowaniem tego układu. Kluczem jest zachowanie odpowiedniego interwału wymian, ściśle zgodnego z zaleceniami producenta. Jeśli więc producent zaleca wymianę rozrządu z interwałem określonego przebiegu lub czasu (producenci zawsze podają obie te wartości, np. co 160 tys. km lub co 6 lat), to wymieniajcie go zaraz po tym, jak czas ten upłynie lub gdy pokonacie podaną przez producenta ilość kilometrów.

 

Dlaczego wymiana rozrządu jest taka ważna?
Ze względu na wspomniane obciążenia, jakim poddawany jest układ rozrządu w trakcie pracy, wszystkie jego elementy ulegają zużyciu. Zużycie to może doprowadzić do awarii, która niemal zawsze okazuje się niezwykle bolesna dla właściciela. Zwykle kierowcy skupiają się na samym stanie
paska, którego zerwanie kończy się zderzeniem tłoków z zaworami – zderzenie to stanowi dla każdego silnika prawdziwą katastrofę, której efekty często bywają po prostu zbyt kosztowne do usunięcia. Musicie jednak pamiętać, że w większości przypadków to nie sam pasek jest winny, a nadmierne wyeksploatowanie pozostałych części rozrządu, takich jak:

  • pompa wody
  • napinacze
  • rolki

Czasem do zerwania paska rozrządu dochodzi również ze względu na nieprawidłowe założenie tego elementu.

 

Jakie zestawy rozrządu warto wybierać?
Przede wszystkim pamiętajcie o tym, aby starać się wybierać całe, kompletne zestawy rozrządu. Sztukowanie kompletnego układu rozrządu z części pochodzących od różnych producentów bywa zawsze ryzykowne.
Mając gotowy zestaw, macie też pewność, że wszystkie wchodzące w jego skład elementy będą ze sobą właściwie współgrałyPrzygotowując się do wymiany rozrządu, pamiętajcie również o tym, aby wybrany przez Was zestaw łańcucha rozrządu czy zestaw paska rozrządu pochodził od renomowanego producenta i sprawdzonego dostawcy. Na rozrządzie nie powinno się oszczędzać i z całą pewnością nie wolno na nim eksperymentować. Dlaczego? Cena kompletnego zestawu od dobrego producenta to zwykle kilkaset złotych, koszty remontu silnika uszkodzonego przez awarię słabej jakości rozrządu sięgają od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Czy potrzebujecie jeszcze jakiegoś argumentu?

 

Źródło: Internet